DeWijchengids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Gemeente Wijchen, Verkeersbesluit, Treffen van een aantal verkeerskundige maatregelen in Kerkeveld..
Meer informatie over deze bekendmaking:
Onderwerp: Instellen van een voorrangssituatie in fietspad Diemewei 45e straat te Wijchen.Instellen verbod inrijden grote voertuigen deel De Meren 11e straat te Wijchen.Tijdens halen en brengen openstellen doorgang Diemewei 45e - Lingert 60e straat.Het college van burgemeester en wethouders van Wijchen;Gelet op:-dat gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet, alsmede op het het mandaatbesluit van de gemeente Wijchen aan de Werkorganisatie Druten-Wijchen, besloten op 24 april 2018, dat het nemen van een verkeersbesluit is gemandateerd aan een medewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting en milieu;-artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;-artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing of verwijdering van het verkeersteken B06 (verleen voorrang) en C17 (lengte beperking) van Bijlage 1, behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;-artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid en dat … … … … … is geadviseerd;-het feit dat De Meren 11e straat en de Diemewei 45e straat te Wijchen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Wijchen.Overwegende dat:-De Meren 11e straat en de Diemewei 45e straat te Wijchen erftoegangswegen zijn, binnen de bebouwde kom van Wijchen;-de kruising De Meren 10e straat, Diemewei 45e straat met Kerkedreef middengeleiders krijgt;-door deze maatregelen, een raadsbesluit, de verkeersveiligheid op deze kruising verbetert;-het voor grote voertuigen fysiek onmogelijk wordt om De Meren 11e straat in en uit te rijden;-om schade aan voertuigen en het wegmeubilair te voorkomen het wenselijk is een verbod in te stellen om vanaf De Meren 10e straat de De Meren 11e straat in of uit te rijden;-alle woningen voor grote voertuigen bereikbaar blijven via alternatieve routes door de wijk;-hiermee de bruikbaarheid van de weg wordt gegarandeerd, plus dat de veiligheid groter is;-tussen de beide locaties van basisschool De Trinoom een vrij liggende fietsvoorziening komt;-zo het aantal fietsers op kruising Diemewei 40e/45e straat afneemt tijdens halen en brengen;-de overzichtelijkheid en verkeersveiligheid op de kruising Diemewei 40e/45e straat verbetert;-het fietspad de Diemewei 40e straat kruist, een weg in een 30 km zone, waardoor rechts hier voorrang zou hebben als Duurzaam Veilig wordt doorgevoerd en de kruising gelijkwaardig is;-dat die gelijkwaardigheid op de huidige kruising soms tot gevaarlijke situaties leidt vanwege de grote drukte tijdens het halen en brengen;-het verwachte gedrag van automobilisten hetzelfde is als in de huidige situatie, waarbij soms een (jonge) fietser uit beleefdheid voorrang krijgt terwijl die dat niet heeft;-dit de verkeersituatie voor een (jonge) fietser niet duidelijk maakt, waarbij duidelijkheid juist essentieel is voor een veilige verkeerssituatie;-hierom bewust afgeweken wordt van Duurzaam Veilig, om die duidelijkheid te kunnen geven;-op deze kruising een voorrangssituatie wordt ingesteld waarbij de fietsers voorrang hebben;-de doorgang tussen Diemewei 45e straat – Lingert 60e straat fysiek is afgesloten met keien;-die maatregel in 2012 is ingesteld door het nemen van het verkeersbesluit met nr. 12/4427;-op deze manier leerlingen tijdens schooltijden veiliger tussen de gebouwen op en neer lopen;-voor een schoolroute rechtsom deze school het wenselijk is om deze afsluiting op te heffen;-die afsluiting alleen opgeheven moet worden tijdens de haal- en brengmomenten van school;-de school akkoord is om de verzinkbare palen te laten zakken tijdens haal- en breng momenten en weer omhoog te zetten buiten deze momenten;-zo tijdens schooltijden leerlingen daar nog altijd veilig over kunnen steken naar de sporthal;-buiten één haal- en één breng moment om, deze situatie gelijk blijft aan de huidige situatie;De doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verbeteren van de bruikbaarheid van de weg, als het vergroten van de verkeersveiligheid. Op basis van art. 2, lid 1 van de WVW liggen de belangen van vrijheid van het verkeer, de bruikbaarheid van deze wegen en een veilige inrichting van de weg ten grondslag aan het verkeersbesluit. Deze belangen zijn in de voorgaande overwegingen tegen elkaar afgewogen ten aanzien van de lengtebeperking / voorrangssituatie.nemen, gelet op het voorgaande, de volgende B E S L U I T E N :1.Het instellen van een voorrangssituatie in het fietspad Diemewei 45e straat te Wijchen.2.Het instellen van een verbod om met grote voertuigen een deel van De Meren 11e straat te Wijchen in te rijden.3.Het openstellen van de doorgang Diemewei 45e straat – Lingert 60e straat tijdens de haal en breng momenten van de school;4.het in lid 1, 2 en 3 in te stellen, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekeningen, door middel van het plaatsen van het RVV-bord B06 (verleen voorrang), OB503OB102 (fietsers uit twee rijrichtingen), C17 (lengte beperking) en onderbord met de tijden waarop de doorgang niet doodlopend is.Namens het college van burgemeester en wethouders van Wijchen,Marcel Ruttenbeleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting en milieuDatum: 30 november 2018Bijlage 1: Situatietekening De Meren 11e straat te WijchenBijlage 2: Situatietekening Diemewei 45e straat te WijchenBijlage 3: Situatietekening Diemewei 45e straat – Lingert 60e straat te WijchenBijlage 4: Advies politie-eenheid Oost-NederlandBezwaarBinnen zes weken na de dag dat dit besluit is bekendgemaakt kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij ons college. De termijn van zes weken begint te lopen op de dag na de publicatie van dit besluit.Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste bevatten:- naam en adres van de indiener, - datum van het bezwaarschrift,- omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht,- de gronden van het bezwaar.Heeft u er veel belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet u richten aan de Voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.Indien u zo’n verzoek indient, moet u bij ons ook een bezwaarschrift indienen. Een kopie van dit bezwaarschrift moet u bij het verzoek om een voorlopige voorziening overleggen.Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage in het gemeentehuis bij de balie van de Afdeling Bouwen en Leefomgeving, gevestigd aan de Kasteellaan 22-24 te Wijchen. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:•Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer; de heer J. Sengers, Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;•Politie-eenheid Oost-Nederland, team Wijchen; de heer H. van den Heuvel;•Gemeente Wijchen afdeling Publiekszaken, Balie Bouwen en Leefomgeving (ter inzage legging);•Gemeente Wijchen afdeling Openbare Werken (cluster beheer);•Regionale brandweer
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2018.
Dit artikel verscheen op deWijchengids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Wijchen, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.